Näin peli toimii

PELI-INFO / PELAAJAKOKEMUS / MITÄ ODOTAMME PELAAJALTA / AVUSTAJAT / PROPPAUS / TURVALLISUUS / MALLINNUSTEKNIIKAT / PALAUTE / PELIN DOKUMENTOINTI

Peli-info

AIKATAULUT

Ihmisen näköisten ensimmäisellä kaudella on kolme peliä. Ne pelataan pääkaupunkiseudulla 28.2.–1.3., 26.–28.6. ja 9.–11.10.2020. Lisäksi peliin kuuluu kaikille yhteinen pelaajatapaaminen, joka järjestetään 9.2.2020 ja avustajien orientaatio 10.1. Toinen kausi on suunniteltu pelattavaksi 2021.

PELAAJAHAKU, PELAAJAVALINNAT JA HAHMOJAKO

Pelaajahaku aukeaa 1. marraskuuta. Peliin otetaan n. 40 pelaajaa ja kymmenisen avustajaa. Pelaajille ja avustajille on erillinen haku. Valinnat ja hahmojako tehdään joulukuussa. Pelaajavalinta on anonyymi: tiedoista poistetaan ensimmäisellä valintakierroksella pelaajan nimi ja muut tunnistavat tiedot. Ensimmäisen valintakierroksen jälkeen pelinjohto huomioi valinnassa kuitenkin myös pelaajien toiveet, hahmojen sukupuolten tasaisen jakauman ja muita dynamiikkaan vaikuttavia tekijöitä.

Hahmon työstäminen yhdessä hahmokoordinaattorin kanssa alkaa tammikuussa ja on valmiina pelaajatapaamiseen 9.2. mennessä. Valmiit hahmotekstit julkaistaan viimeistään viikolla 8.

Peli on suunnattu täysi-ikäisille pelaajille. Toisen pelin ajaksi mukaan otetaan myös alaikäisiä pelaajia. Heidän pelaajahakunsa käynnistymisestä ilmoitetaan erikseen.

PELAAJATAPAAMINEN

Pelaajatapaaminen järjestetään sunnuntaina 9. helmikuuta klo 10 ja 18 välisenä aikana Helsingissä. Pelaajatapaamisesta voi olla pois esim. sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia. Jos sinulle tulee este, ilmoitathan siitä välittömästi. Avustajille pelaajatapaaminen on vapaaehtoinen.

Pelaajatapaamisen tarkoitus on tutustua kanssapelaajiin ja pelinjohtoon, pohjustaa hahmojen välisiä suhteita ja harjoitella pelissä käytettäviä tekniikoita. Päivän aikana pidetään lyhyempiä taukoja ja yksi pidempi, omakustanteinen ruokatauko. Mitkään työpajaharjoitukset eivät ole pakollisia, mutta kannustamme pelaajia osallistumaan niihin.

Pelaajatapaamiseen tarvitset mukaan hahmo- ja pelimateriaalit sähköisenä, haluamasi eväät ja vaatteet, joissa sinulla on mukava olla ja liikkua.

PELIT

Peliviikolla peliin orientoituminen alkaa keskiviikkona, jolloin Kin-sovellus aukeaa. Pelaajat voivat halutessaan aloittaa pelaamisen pienillä kokoontumisilla tms. Itse peli alkaa perjantaina n. klo 18 ja päättyy lauantai-iltana. Sunnuntaina kokoonnutaan kaikille yhteiseen purkutilaisuuteen.

Pelissä ei tapahdu pelinjohdon järjestämiä kohtauksia perjantain klo 22 ja lauantain klo 10 välisenä aikana, jotta kaikille jää aikaa levätä. Rohkaisemme viettämään yön ingame esim. kontaktien kanssa samassa paikassa, jos mahdollista. Yön ajaksi saa kuitenkin halutessaan poistua pelistä kokonaan. Pelaajien on hyvä jutella suunnitelmistaan kontaktiensa kanssa etukäteen. Pelinjohto ei ole tavoitettavissa lauantaina klo 01-09 välisenä aikana.

PELIMAKSUT JA PERUUTUSTAPAUKSET

Pelikohtainen pelimaksu on 75 euroa. Pelaaja voi maksaa myös sponsorihinnan (100 euroa), jolloin tarjolle tulee vastaava määrä alennushintaisia maksuja (50 euroa). Avustajat eivät maksa pelimaksua.

Peliin valitut pelaajat maksavat pelimaksun heti pelaajavalinnan jälkeen joulukuussa. Pelaaja voi halutessaan maksaa kaikkien kolmen pelin pelimaksun kerralla. Hahmokoordinaattori aloittaa yhteistyön pelaajan kanssa vasta pelimaksun maksamisen jälkeen. Kaikissa pelimaksun maksamiseen liittyvissä ongelmissa on keskeistä ottaa heti yhteyttä, jotta asiasta voidaan sopia yhdessä.

Pelimaksulla katetaan pelin markkinointikuluja, pelipaikat, tekniikka, propit, pelin puolesta tarjottava ruoka ja pelinjohdon matka- ja ruokakulut pelin teon ajalta. Budjetin ylijäämä sijoitetaan seuraaviin peleihin. Maksetun pelimaksun voi saada takaisin vain siinä tapauksessa, että pelinjohto löytää tilalle maksavan pelaajan.

MUUT KUSTANNUKSET

Pelimaksun lisäksi pelaajalle voi tulla kuluja pelien aikaisesta liikkumisesta, syömisestä ja mahdollisesti viikonlopun majoittumisesta. Vinkkaamme ulkopaikkakuntalaisille mielellämme esim. edullisia ruokailuvaihtoehtoja. Emme valitettavasti voi järjestää pelaajille majoitusta peliviikonlopun ajaksi, mutta kannustamme pelaajia majoittamaan toisiaan tai etsimään yhteisiä ingame-majoituspaikkoja.

Pelaajille tarjotaan pelin puolesta ruokaa lauantai-iltana pelissä ja sunnuntaina aamupäivällä purkutilaisuudessa.

Sovittaessa tapaamisia kahviloihin, ravintoloihin ym. on hyvä huomioida, että pelaajilla on erilaiset mahdollisuudet käyttää rahaa. Toisen lounasruokailu voi olla toiselle mahdoton panostus. Pelaajien toivotaan olevan kiinnittämättä huomiota toistensa tilauksiin tai tilaamattomuuteen ja valitsevan mahdollisuuksien mukaan kaikkien kukkarolle sopivia tapaamispaikkoja. Pelissä käytetään mekaniikkaa, joka mahdollistaa tarjoamisen muille.

VIESTINTÄKANAVAT

Kaikki ennen pelaajavalintoja julkaistava tieto ja pelimateriaali kerätään pelin verkkosivuille. Pelaajavalintojen jälkeen verkkosivuille ei enää lisätä mitään olennaista, vaan syventävät materiaalit jaetaan pelaajille Google Drivessä. Hahmot, briiffit ja taustamateriaali jaetaan pelaajille sähköpostilla Google Driven kautta.

Pelillä on Facebook-sivu ja Instagram-tili, jotka on tarkoitettu pelin mainostamiseen, dokumentoimiseen ja siitä kertomiseen.

Kaikkeen pelaajien väliseen offgame-kommunikaatioon käytetään koko pelisarjan ajan Slackia. Pelisarjalle ei perusteta pelaajille suunnattuja Facebook-ryhmiä pelinjohdon puolesta, vaan kaikki kontaktoituminen ja yhteydenpito tapahtuu Slackissa. Myös pelinjohdon tavoittaa Slackista.

PELINJOHDON VASTUUALUEET JA YHTEYSTIEDOT

Ennen peliä voit ottaa yhteyttä pelin sähköpostiin pelinjohto@ihmisennakoiset.fi tai esittää kysymyksiä pelin Facebook-sivulla. Vastaamme mielellämme kaikkiin peliin liittyviin kysymyksiin, älä epäröi kysyä! Katso pelinjohdon tarkemmat esittelyt pelin sivuilta.

Pelaajakokemus

MITÄ PELAAJA VOI ODOTTAA PELILTÄ

Pelimateriaalin määrä

Valituille pelaajille jaetaan jonkin verran lisää maailmainfoa ja hahmoa, juonia ja hahmoryhmää käsittelevät tekstit. Pelikirja ja maailmamateriaali tarjotaan pelaajille myös kuunneltavassa podcast-muodossa. 

Kaupunkipeli

Osa pelistä pelataan kaupunkipelinä Helsingissä ja lähialueilla.

Kaupunkipeli tarkoittaa sitä, että pelaajat liikkuvat kaupungilla eri paikoissa ja pysyvät koko ajan hahmossaan. Hahmot voivat esim. hengata puistossa, käydä teellä tai syömässä, mennä museoon tai treenata salilla. Pelissä liikutaan omalla kustannuksella, ellei toisin ole ohjeistettu, ja pelaajien keskenään sopimat ruokailut ja menot ovat niin ikään omakustanteisia. Kaupunkipelaamisen etikettiin kuuluu se, että kaupunkitilassa ei herätetä huomiota (esim. poikkeavan näköisillä propeilla tai oudolla käytöksellä) eikä pelin ulkopuolisia henkilöitä häiritä tai osallisteta peliin. Pelinjohto huolehtii siitä, että avustajat ovat tunnistettavia eikä pelaajien tarvitse epäröidä ottaa heihin kontaktia.

Pelin kohtauksia voidaan järjestää esim. baareissa, puistoissa, yksityisasunnoissa, hotellihuoneissa, museoissa tai muissa yksityisissä tai julkisissa kaupunkitiloissa. Pelinjohdon järjestämät pelitilat ovat aina ilmaisia ja mahdollisuuksien mukaan esteettömiä.  Pelissä on yksi päälokaatio, jossa kaikkien pelaajien tulee olla paikalla. Se ei valitettavasti ole esteetön vaan hissittömän talon toisessa kerroksessa.​

Kin-alusta

Pelissä hyödynnetään Kin-nimistä sosiaalisen median alustaa. Kin toimii kuten Facebook: siellä voi tehdä julkaisuja omalle seinälleen, kommentoida muiden julkaisuja, perustaa ryhmiä, lähettää yksityisviestejä ym. Kinin käyttäminen pelissä on vapaaehtoista.

Kin aukeaa kutakin peliä edeltävänä keskiviikkona. Se tarjoaa mahdollisuuden alkaa laskeutua pelimaailmaan, kontaktoitua, tutustua lisää ja syventää omaa hahmoa. Myös pelinjohto ja avustajat voivat tuottaa sisältöä Kiniin. Pelinjohto järjestää pelitiloihin mahdollisuuksien mukaan laitteita, joilla Kiniä voivat käyttää myös ne pelaajat, joilla ei ole siihen sopivaa laitetta käytössä.

Koska Kinin käyttäminen on vapaaehtoista, kaikkien sitä käyttävien pelaajien on syytä muistaa, että Kinissä ei saa pelata eteenpäin juonia tai suunnitella itse peliin mitään sellaista, mihin Kinin ulkopuoliset hahmot eivät olisi tervetulleita.

Black box -metahuone

Pelissä hyödynnetään black box -metahuonetta (Nordic larp wiki). Metahuoneessa pelataan kohtauksia, jotka eivät syystä tai toisesta voi tapahtua pelin aikana kaupungilla tai muissa pelitiloissa, tai kohtauksia, joita haluamme säädellä jostakin syystä erityisen tarkasti. Metahuoneessa pelataan mm. kaikki muutokset harhamamuotoon (Uhoa ja Haastausta lukuun ottamatta) sekä ennen peliä ja pelien välissä tapahtuvia kohtauksia.

Metahuoneessa pelataan vain kohtauksia, jotka voidaan asettaa hahmojen aikajanalle ja jotka eivät ole ristiriidassa pelialueella tapahtuvien kohtausten kanssa, jotta pelisarjan kronologinen rakenne ei kärsi.

Metahuonesuunnittelussa painotetaan vahvasti etukäteen suunniteltuja kohtauksia.

Hahmonluonti

Pelinjohto luo hahmot ja pelaajat syventävät niitä yhteistyössä pelinjohdon ja muiden pelaajien kanssa. Periaatteena on osallistumisen kulttuuri (Nordic larp wiki), eli menetelmä, jossa perinteinen roolijako sisällöntuottajiin ja sisällön kuluttajiin muutetaan yhteistyöksi.

Päävastuu hahmosta on hahmokoordinaattorilla. Kukin hahmokoordinaattori vetää yhtä hahmoryhmää. Pelinjohto rakentaa hahmoon pelin kokonaisuuden ja juonten etenemisen kannalta olennaiset asiat: hahmoryhmän, hahmon aseman, tärkeimmät kontaktit sekä juonikuviot, joissa hahmo on osallisena. Tämä sisältö luodaan ennen hahmojakoa hahmoon valmiiksi ja syventämisen lähtökohdaksi.

Pelaaja vastaa hahmonsa syventämisestä, eli esim. henkilöhistorian yksityiskohdista, luonteesta, toiveista, haluista, peloista, tulevaisuudensuunnitelmista jne. Pelaajat ovat myös vastuussa kontaktiensa tarkemmasta määrittelystä ja syventämisestä. Hahmoa syventäessään pelaaja nojaa hahmoon kirjoitettuihin suuntaviivoihin sekä pelin tyylilajiin ja teemoihin.

Hahmotekstit ja juonitekstit ovat tallennettuna pelin kansioon Google Drivessä. Hahmokoordinaattori ja pelaaja käyttävät hahmotekstiä yhteisenä työskentelyalustanaan.

Pelisarjan pelaajien tulee varata aikaa hahmon syventämiseen joulu- ja tammikuussa. Syventämiseen kuuluu hahmon miettimistä esim. mallikysymysten avulla, keskusteluja hahmokoordinaattorin kanssa, keskusteluja omien kontaktien kanssa, ainakin yksi tapaaminen hahmoryhmän kesken sekä kaikille pelaajille yhteinen pelaajatapaaminen. Tämä on osallistumisen minimitaso. Suunnittelussa kannattaa muistaa, että hahmonluonti ei tarkoita ainoastaan omaan hahmoon keskittymistä, vaan sisällön luomista oman hahmon kautta myös muille pelaajille.

Hahmon syventämiseen saa apua hahmokoordinaattorilta. Monista asioista sovitaan yhdessä. Hahmon kehityskaarta ja juonten draaman kaarta suunnitellaan yhdessä pidemmälle. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tapahtumien kulku voi olla pääpiirteittäin tiedossa jo alusta saakka, ja pelaajien tehtävänä on luotsata peliä yhdessä sovittuun suuntaan. Odottamattomia tapahtumia ja yllätyksiä voi silti pelin edetessä tulla.

Hahmokoordinaattori koostaa hahmot valmiiksi pelaajatapaamiseen 9. helmikuuta mennessä. Valmiit hahmotekstit noudattavat yhtenäistä rakennetta ja niiden tärkein tehtävä on välittää pelin kannalta olennaista informaatiota. Pelaaja saa halutessaan kirjoittaa omaa syventävää materiaaliaan erikseen hahmotekstin loppuun.

Pelin jälkeen pelaaja laatii raportin hahmonsa tekemisistä pelissä ja pelien välillä. Raporttien pohjalta pelinjohto kuljettaa tarinaa eteenpäin ja päivittää pelin kannalta olennaiset asiat hahmodokumenttiin ennen seuraavaa peliä.

Osallistumispolut

Osallistumispolut ovat samaa työtä, jota monet pelaajat jo valmiiksi tekevät oman ja muiden pelikokemuksen eteen: osallistumista ja panostamista yhteisen teoksen luomiseen. Nyt työ tehdään näkyvämmäksi ja jaetaan tasaisemmin.

Pelaajien luonne, kokemus, elämäntilanne, taipumukset ja resurssit ovat erilaisia. Kaikkien ei siksi tarvitse sitoutua osallistumaan samalla tavalla eikä heiltä odoteta samanlaista panosta.

Valittu osallistumispolku antaa jokaiselle oman tulokulman kokonaisuuteen, jotain mihin keskittyä erityisesti. Silloin ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, ettei osallistu kaikkeen täysillä.

Valittu osallistumispolku ei kuitenkaan vapauta tekemästä muita asioita ollenkaan. Erityisesti yhteisöllisyyteen ja luotsaamiseen liittyvää työtä tekevät luontevasti kaikki.

Pelaaja valitsee kolme mieluisinta roolia hakiessaan peliin ja saa roolin hahmojaon yhteydessä. Elämäntilanteet voivat kuitenkin muuttua, joten rooliakin voi myöhemmin tarvittaessa muuttaa neuvottelemalla pelinjohdon kanssa. Samassa roolissa voi olla useampia pelaajia. Pelaaja saa pelinjohdolta tarvittaessa perehdytystä ja tukea osallistumispolkuroolin toteuttamiseen.

Jos et ole varma, minkä polun valitsisit, valitse ryhmäyttäjä! Yhteisöllisyyttä ei ole koskaan liikaa.

Osallistumispolut:

Ryhmänvetäjä toimii mahdollistajana ja viestinviejänä pelaajaryhmän ja pelinjohdon välillä.

  • Pelin ulkopuolella ryhmänvetäjä voi esim. tehdä muistiinpanot hahmoryhmän yhteisissä tapaamisissa, huolehtia tietojen toimittamisesta pelinjohdolle, muistuttaa muita pelisarjan aikatauluista, esim. raporteista ja pelimaksuista, ja doodlettaa yhteisten tapaamisen päivämäärät.
  • Pelin aikana ryhmänvetäjä voi huomioida kaupunkipelin rytmityksen, esim. liikkumiseen ja syömiseen kuluvan ajan, ja huolehtia, että järjestettyihin kohtauksiin mennään ajoissa ja että kaikki tietävät millä mennään ja mistä.

Mesenaatti tukee muita pelaajia omilla rahallisilla ja muilla resursseillaan.

  • Pelin ulkopuolella mesenaatti voi esim. maksaa sponsoripelimaksun, majoittaa pitkämatkalaisia tai tarjota autokyytejä.
  • Pelin aikana mesenaatti voi esim. varata hotellihuoneen, jossa voidaan pelata kohtauksia, tarjota kontakteilleen tapaamiseen teet tai kyyditä muita hahmoja.

Proppaaja auttaa hahmoryhmän pelaajia hahmon vaatteiden, proppien ja maskeerauksen ideoinnissa ja toteutuksessa.

  • Pelin ulkopuolella proppaaja voi esim. luoda Pinterest-taulun hahmoryhmän proppi-ideoista, järjestää yhteisen kirppiskierroksen, järjestää proppausillan, selvittää eettisiä paikkoja hankkia proppeja tai auttaa kanssapelaajia proppien laittamisessa tai maskeerauksessa ennen peliä.
  • Pelin aikana proppaaja voi esim. auttaa korjaamaan tai asentamaan proppeja.

Luotsaaja ohjaa pelin aikana kohtausten kulkua draamallisesti ja pelin kokonaisuuden kannalta mielekkääseen suuntaan.

  • Pelin aikana luotsaaja voi esim. vetää kanssapelaajaa mukaan toimintaan, lisätä kierroksia ihmissuhdedraamaan, reagoida toisen hahmon asemaan asiaankuuluvasti ja pyytää toista pelaajaa väistämään, jotta vähemmän näkyvä hahmo saa tilaa.
  • Pelin ulkopuolella luotsaaja voi esim. aloittaa keskustelun siitä, miten kukin hahmoryhmän pelaaja toivoo peliään tuettavan, koota pelaajilta toiveita juonien etenemissuunnasta pelien välillä ja avustaa hahmokoordinaattoria ideoimisessa.

Ryhmäyttäjä vaalii yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä ja auttaa muita luomaan niitä.

  • Pelin aikana ryhmäyttäjä voi esim. kutsua muita hahmoja mukaan toimintaan tai kannustaa kanssapelaajaa ottamaan ongelmatilanteessa yhteyttä pelinjohtoon tai tuki&turvaan.
  • Pelin ulkopuolella ryhmäyttäjä voi esim. ylläpitää innostunutta ilmapiiriä Slackissa, kannustaa muita antamaan palautetta toisilleen ja pelinjohdolle, johtaa pelin aiheuttamien tuntemusten (esim. pre-low ja post-low) käsittelyä, ottaa aktiivisesti kontaktia uusiin tuttavuuksiin ja esitellä heitä muille sekä ohjata ystävällisesti pois yhteisölle haitallisista perinteistä tai puhetavoista (esim. väsymyksen tai viime tipassa tekemisen ihannointi, sukupuolittunut kielenkäyttö, selän takana kritisointi).

Pelaajatuutori toimii aloittelevien ja uusien pelaajien tukihenkilönä.

  • Pelin aikana pelaajatuutori voi esim. pelata läheistä kontaktia tuettavan pelaajan kanssa, selittää epäselviä asioita offgame ja olla henkisenä tukena vaativammissa kohtauksissa.
  • Pelin ulkopuolella pelaajatuutori voi esim. ottaa yhteyttä tuettavaan ja sopia toimintatavoista, auttaa rakentemaan juonia ja kontakteja, kertoa larppaamiseen liittyvistä kirjoittamattomista säännöistä ja olla seurana jatkoilla.

Mitä odotamme pelaajalta

Odotamme pelaajilta aktiivisuutta, innokkuutta ja yhteistyötaitoja sekä halua ja kykyä sitoutua pelaajatapaamiseen ja ensimmäisen kauden kaikkiin kolmeen peliin. Lisäksi odotamme halua ja aikaa osallistua oman hahmon kehittämiseen yhdessä kanssapelaajien ja hahmokoordinaattorin kanssa alkuvuodesta 2020. Sisältöä luodessaan myös pelaajat ammentavat pelin teemoista ja tyylilajista sekä pelinjohdon pelivisiosta.

Odotamme pelaajalta kiinnostusta yhteisöllisyyteen ja sen parantamisen ja ylläpitämisen mekanismeihin sekä valmiuksia antaa ja saada palautetta.

Olemme tiukkoja pelimaksuihin, raportteihin ja muihin annettuihin aikatauluihin liittyvissä asioissa. Teemme vapaaehtoistyötä ja keskitymme luomaan peliä, emme muistuttelemaan ja odottamaan. Odotamme pelaajilta täsmällisyyttä ja ongelmatilanteissa ripeää ja mielellään ennakoivaa yhteydenottoa.

ALOITTELIJAPELAAJAT JA PELAAJATUUTORI

Haluamme tukea uusien harrastajien pääsyä mukaan peleihin ja yhteisöön. Siksi pelaajapaikoista n. 15 prosenttia on varattu aloittelijoille. Pelaaja määrittelee itse, onko hän aloittelija ja haluaako hän hakea aloittelijakiintiössä.

Jokaiselle aloittelijakiintiössä valitulle pelaajalle nimetään pelaajatuutori. Pelaajatuutori on pelisarjan normaali pelaaja, joka haluaa tukea aloittelevaa tai harrastuksen pariin palaavaa pelaajaa larppaamiseen tutustumisessa ja itse larppaamisessa. Pelaajatuutorointi on yksi pelin osallistumispolku. Tuutorilla voi olla useampia tuettavia pelaajia, jos hän niin toivoo. Pelaajatuutori ja tukea toivova pelaaja voivat sopia yhteisistä toimintatavoista itse, mutta tuutorointiin tulisi sisältyä ainakin seuraavat asiat.

  • Pelinjohto yhdistää pelaajatuutorit ja tukea toivovat pelaajat. Kumpikin voi myös esittää tästä toiveita hakulomakkeessa.
  • Pelaajatuutorit saavat pelinjohdolta ja tuki&turva-henkilöltä ohjeita ja tarvittaessa tukea.
  • Pelaajatuutori ja tukea toivova pelaaja kirjoitetaan kontakteiksi keskenään.
  • Pelaajatuutori ottaa yhteyttä tuettavaan pelaajaan heti pelaajavalinnan jälkeen ja he keskustelevat siitä, millaista tukea pelaaja toivoo.
  • He kehittävät yhdessä ainakin yhtä juonikuviota.
  • Pelaajatuutori keskustelee pelaajan kanssa pelin turvallisuus- ja inklusiivisuuskäytännöistä.
  • Pelaajatuutori auttaa tarvittaessa pelin aikana yhteisten juonten etenemisessä tai muissa sovituissa asioissa.
  • Pelaajatuutori on läsnä pelaajalle sekä pelaajatapaamisessa että pelin aftereilla ja auttaa tutustumaan muihin.
  • Pelaajatuutoroinnin aikana kerrotut asiat ovat luottamuksellisia kumpaankin suuntaan.

Pelaajatuutori ei kuitenkaan:

  • ole tuki&turva-henkilö
  • ole avustajapelaaja, vaan hän on mukana täysipainoisella omalla pelillä
  • sitoudu olemaan tuettavan pelaajan mukana koko peliä
  • sitoudu pelaajatuutoriksi muualla kuin Ihmisen näköiset -pelisarjassa.

Avustajat

Ihmisen näköiset -pelisarjaan on mahdollista osallistua myös avustajana. Avustajien rooli eroaa pelaajien roolista siten, että he ovat ensisijaisesti luomassa pelikokemusta muille ja tukemassa sen syntymistä. Avustajaporukka muodostaa oman tiiminsä, ja lisäksi he ovat osa peliyhteisöä pelinjohdon ja pelaajien kanssa. Tavoitteena on kehittää avustajuudesta uusi, mielekäs rooli liveroolipeliharrastukseen.

Jokaiselle avustajalle kootaan tasapainoinen, innostava ja kunkin avustajan vahvuuksia hyödyntävä paketti paketti tehtäviä ja vastuita. Tarkoitus ei ole, että jokainen avustaja tekee täsmälleen samoja asioita täsmälleen saman määrän, vaan tehtävät jaetaan tiiminä. Avustajien tehtäviin tulee kuulumaan seuraavia asioita.

  • Pelin proppaus
  • Pelaajien avustaminen proppauksessa ja maskeerauksessa
  • Ruokahuolto, logistiikka, siivous
  • Avustajaroolit ja niihin valmistautuminen
  • Avustajakohtausten suunnittelu
  • Metahuoneessa avustaminen
  • Pakohuoneiden suunnittelu ja rakentaminen
  • Peliyhteisön fasilitointi
  • Viestinnän avustaminen
  • Pelinjohdon tukeminen
  • Avustajan erikoisosaamiseen perustuvat tehtävät kuten esim. valo- ja äänitekniikan vetäminen

Avustajana pääse kurkistamaan pelinjohtamisen kulisseihin, pelaamaan avustajahahmoja eeppisiin kohtauksiin, oppimaan uusia taitoja ja tutustumaan uusiin ihmisiin.

Avustajahaku on käynnistyy samaan aikaan kuin pelaajahaku eli 1.11. ja päättyy 14.12. Avustajiksi valituille järjestetään orientaatio 10.1. illalla.

Proppaus

Hahmojen vaatetukseksi sopii parhaiten normaali, moderni tyyli, joka saa kuitenkin olla persoonallinen. Toivomme pelaajien käyttävän ekologisuussyistä ensisijaisesti lainattuja tai kierrätettyjä vaatteita ja asusteita ja huomioivan proppimateriaaliensa eettisyyden.

Hahmot esiintyvät jossain vaiheessa myös harhamamuodossa, eli osittain eläimenä. Suosittelemme mallintamaan eläinpuolta maltillisesti ja siten, että proppaaminen ei vie aikaa. Sopivia tapoja ovat esim. hampaat, tarvittaessa vaatteilla piilotettavat suomut tai höyhenet, piilolinssit, meikki, sarvipannat tai -päähineet, naamiot jne. Hahmojen tarkoitus on pitää eläinpuolensa piilossa. Siksi proppauksen ei tule herättää huomiota julkisilla paikoilla liikkuessa. Suljetun paikan pelissä niitä voi käyttää enemmän. Proppien tulee olla helposti mukana kulkevia ja itse paikalleen asetettavia.

Turvallisuus

TUKI JA TURVA (T&T)

Pelien aikana, niitä ennen sekä pelien jälkeen pelaajien apuna on tuki&turva-tiimi, jota vetää Paula Pennanen. Muut tiimin jäsenet ovat varsinaisen pelinjohdon ulkopuolisia henkilöitä, jotka ilmoitetaan viimeistään pelaajatapaamisessa helmikuussa.

Pelien aikana tuki&turva-tiimi päivystää pelille varatuissa offgame-tiloissa ja on tavattavissa joko kasvotusten, puhelimitse tai Slackissä. Tuki&turvaan voi ottaa yhteyttä, jos pelin osallistujalla on turvallisuuteen liityviä huolia, jos kohtaa pelissä häirintää tai jos on huono fiilis mistä tahansa syystä. Tuki&turva tarjoaa keskustelutukea, rohkaisua ja rauhallista läsnäoloa. Tuki&turva voi pyydettäessä myös ottaa pelaajaturvallisuuteen liittyvän ongelman esille toisen osallistujan tai pelinjohdon kanssa.

Varsinaisissa hätätapauksissa otetaan aina ensisijaisesti yhteyttä viranomaisiin ja soitetaan hätänumeroon 112. Hätätilanteessa pelin keskeyttämisestä tai pelistä poistumisesta tulee ilmoittaa pelinjohdolle, kunhan hätätilanne on ensin selvitetty. Pelillä on ensiaputarvikkeet pieniä havereita varten.

MUUT ONGELMA TAI POIKKEUSTILANTEET

Pelaaja voi halutessaan jättäytyä pelistä hetkeksi esim. pitämään tauon. Pelinjohdon ja kanssapelaajien yhteydenottoihin on kuitenkin hyvä varautua vastaamaan.

Kaikista myöhästymisistä (pelimaksu, raportti, pelin aloitusaika tms.) on ilmoitettava pelinjohdolle viipymättä. Emme voi tehdä yhteistyötä pelaajan kanssa, joka toistuvasti laiminlyö pelimaksun maksamisen, raportin toimittamisen tai muut tärkeät, pelin suunnitteluun tai etenemiseen vaikuttavat aikataulut.

Mallinnustekniikat

Kaikkia mallinnustekniikoita harjoitellaan pelaajatapaamisessa.

OFFGAME

Toinen käsi nyrkissä otsalla on vakiintunut merkki sille, että pelaajalla on jokin tarve olla offgame. Offgame-merkkiä kannattaa käyttää hyvin harkiten: peliohjeita tai muita tarkennuksia voi pyytää merkkiä käyttämättäkin (esim. “Offgame: Kuinka pahaa jälkeä hahmosi kynnet siis tekevät?”). Eräs yleinen tapa käyttää merkkiä on esim. se, että hahmo on poistunut pelistä, mutta pelaaja joutuu kulkemaan pelitilan halki. Silloin nyrkki otsalla signaloi muille, että hahmo ei ole paikalla.​

TURVASANA JA TAP-OUT

Pelaaja voi katkaista minkä tahansa kohtauksen milloin tahansa käyttämällä turvasanaa (“turvasana”). Tällöin kanssapelaajat keskeyttävät toiminnan. Turvasanaa käytettyään pelaaja voi poistua paikalta, jolloin kohtaukseen jäävien tehtävänä on jatkaa peliä siten, että hahmon poistumisesta ei tule ongelmaa tai erityisiä seurauksia. Poistumisen sijasta pelaaja voi halutessaan kertoa, mikä teki hänen olostaan epämukavan ja miten toimien kohtausta voidaan jatkaa.

Esimerkki: Omena, Pähkinä ja Kuusi pelaavat intensiivistä riitelykohtausta. Omena tarttuu Pähkinää kauluksista. Pähkinä ei tykkää siitä ja sanoo: “Turvasana.” Omena päästää heti irti ja ottaa etäisyyttä. Sen jälkeen Pähkinä voi toimia seuraavasti:

  • Vaihtoehto 1: Pähkinä lähtee paikalta ja Omena ja Kuusi pelaavat kohtauksen loppuun siten ettei Pähkinän poistumisesta tehdä numeroa.
  • Vaihtoehto 2: Pähkinä sanoo: “En halua että vaatteistani kiskotaan, mutta voidaan jatkaa niin että sun kädet on vain mun hartioilla.” Omena vastaa: “Kiitos kun kerroit, tehdään niin!” Kohtausta jatketaan sovitusti.

Mikäli turvasanaa käytetään pelin aikana, mukana olleiden pelaajien on hyvä käydä tilanne läpi joko samantien, sujuvasti kohtauksen päätyttyä tai viimeistään pelin jälkeen. Näin varmistetaan, ettei kellekään osapuolista jäänyt tapahtuneesta ikävä olo tai pelaajien välinen luottamus kärsinyt. Tuki&turva-tiimi on myös saatavilla avuksi nimenomaan tällaisiin tilanteisiin. Vastuu keskustelun aloittamisesta on sillä pelaajalla, jonka toiminta turvasanalla katkaistiin. Omena ja Kuusi menevät siis pelin jälkeen yhdessä juttelemaan Pähkinälle ja varmistamaan, että kaikki on ok.

Turvasanan voi korvata myös napakalla tuplataputuksella (ns. tap-out)  esim. maahan, toisen pelaajan iholle tai pöydän pintaan. Vaikutus on sama kuin turvasanaa käytettäessä. Mikäli vastapelaaja ei huomaa ensimmäistä taputusta, sen voi toistaa kovempaa tai käyttää turvasanaa.

VÄKIVALTA

Väkivalta, eritoten rituaalisena osana Haastausta ja Uhoa, on pelin keskeistä sisältöä ja kuuluu tyylilajiin. Sitä pyritään pelaamaan vahvan fyysisesti ja siten, että sillä on aina seurauksia. Fyysisen pelaamisen oletustaso on, että käsivarsiin ja hartioihin koskettaminen ja niistä kiinni pitäminen ja pystypainiote on ok.

Kaikki väkivaltakohtaukset, joita ei ole etukäteen suunniteltu ja harjoiteltu, mallinnetaan siten, että kaikki osapuolet hallitsevat tilanteen. Iskut tai potkut esitetään hidastetusti ja kevennetysti. Konfliktit etenevät eskaloiden ja edestäpäin, jotta osalliset kokevat tilanteen turvalliseksi, voivat ennakoida tapahtumat ja tarvittaessa käyttää turvasanaa. Tilannetaju ja tarkkaavaisuus ovat muutenkin keskeisiä, jotta vältetään vaaratilanteet esim. portaiden tai pöydänkulmien kanssa. Väkivaltakohtauksia pelataan ainoastaan pelitiloissa, joissa läsnä ei ole ulkopuolisia.

Väkivalta on harhamille yhtä luonnollista kuin ihmisille. Siihen ei kuitenkaan ryhdytä kevyesti ja sen riskit tiedostetaan. Väkivalta liittyy useimmiten statuksen hankkimiseen ja ylläpitämiseen, ja sillä pyritään aktiivisesti vaikuttamaan yhteisön sosiaalisiin rakenteisiin. Keskeisintä on, että pelaaja tiedostaa väkivallalla olevan aina merkittäviä sosiaalisia seurauksia. Kohtauksen yleisönä toimivan yhteisön reaktiot ovat kaikki kaikessa. Haastaus on tällaisen väkivallan rituaalinen ilmentymä. Haastauksessa esitetään kohtauksia, jotka on harjoiteltu etukäteen. Silloin väkivalta voi olla nopeatahtisempaa ja rajumman näköistä.

Yhteisön tehtävä on arvioida, olivatko syyt väkivallalle oikeutettuja, ja suhtautua molempiin osapuoliin konfliktin jälkeen sen mukaisesti ja hieman korostetusti. Reaktioilla voidaan esim. tukea moraalista voittajaa, sitä kumpi osoitti olevansa mahtavampi, sitä joka joutui alistumaan ja myöntämään rikkeensä tai sitä joka puolusti reviiriään onnistuneesti. Haastauksessa ei kuitenkaan milloinkaan osoiteta epäsuosiota julkisesti.

Väkivallan seurauksena jokin sosiaalinen asetelma muuttuu. Jokaisen kohtauksessa osallisena olleen pelaajan tehtävä on pelata tätä. Tarvittaessa osapuolten pelaajat voivat offgame sopia vaikutuksista, jottei epäselvyyksiä synny ja jotta heidän on helpompi pelata seurauksia.

Hahmo voi kuolla pelin aikana vain etukäteen pelaajan ja pelinjohdon kanssa sovitusti.

Pelaajan tulee pelata väkivaltaista sisältöä vain sikäli kuin se tuntuu itsestä mukavalta. Sitä ei tarvitse pelata ollenkaan. Epämukavan kohtauksen keskeyttäminen tai siitä poistuminen on suositeltavaa. Siten pelaaja osoittaa kunnioitusta sekä omia rajojaan että kanssapelaajiaan kohtaan.

SEKSUAALINEN SISÄLTÖ

Seksuaalisuus ja viettipohjainen käytös ovat luonnollinen osa harhamien olemusta. Seksuaalisuuden rooli voi olla esim. ajanviete, kiintymyksen ja läheisyyden osoittaminen tai lisääntyminen. Seksuaalinen suhde hahmojen välillä ei ole merkki sitoutumisesta. Harhamien seksuaalista käytöstä rajaavat samat tabut kuin ihmistenkin, esim. lähisukulaisuus.

Seksuaalisen kontaktin pelaamisen oletustaso on, että halaaminen ja kevyt koskettaminen vaatteiden päältä neutraaleille alueille (kädet, hartiat, selkä) ovat hyväksyttäviä. Seksuaalista häirintää, väkivaltaa tai painostusta ei pelata eikä niihin viitata millään tavalla. Myös seksuaalisuuteen perustuvien valtapelien mallintamista on syytä harkita tarkoin. Pelissä ei tehdä oletuksia kenenkään seksuaalisuudesta, mieltymyksistä tai toimintatavoista.

Mikäli pelaajien välillä on huomattavan suuri ikä- tai valtaero, suosittelemme pelaamaan kontaktin keventäen tai oletustasolla pysyen ja välttämään seksuaalisen sisällön pelaamista kahden kesken.

Seksuaalisen kontaktin pelaamisessa käytetään samoja sääntöjä kuin väkivallan pelaamisessa. Tilanne etenee siten, että se on kaikkien osapuolten hallinnassa. Seksuaalinen puhe tai koskettaminen etenee hitaasti eskaloiden, jotta kaikilla on mahdollisuus ennakoida tapahtumat ja käyttää tarvittaessa turvasanaa. Varsinaisen seksin mallintaminen ei kuulu muiden hahmojen nähtäville. Jos pelaajat tahtovat pelata seksiä, he joko siirtyvät yksityiseen tilaan, jossa tilanne ja sen mahdolliset seuraukset käydään läpi offgame keskustellen, tai sopivat mallinnuksesta keskenään ennen kohtauksen pelaamista osana peliä, mutta yksityisessä tilassa. Seksin mallinnuksessa vaatteiden on aina pysyttävä päällä. Oikea seksi pelaajien välillä ei kuulu peliin.

Soidinmenot 

Jokaisella harhamalla on oma tapansa herättää potentiaalisen kumppanin seksuaalinen kiinnostus tai ilmaista etsivänsä kumppania. Tätä kutsutaan soidinmenoiksi, ja se on yhteinen kulttuurinen elementti. Soidinmeno inspiroituu kunkin harhaman omasta eläinpuolesta, eli se on henkilökohtainen. Jokainen pelaaja kehittää sen itse omalle hahmolleen. Soidinmenon tulee olla selkeä, jotta muut pelaajat voivat tunnistaa sen: esim. lahjan antaminen, itsensä koristeleminen tai tanssi. Muut hahmot reagoivat soidinmenoon asiaankuuluvasti. Reaktio voi olla esim. kannustava tai haastava.

Vaikka soidinmenot ja viettipohjainen käytös on osa harhamien yhteiskuntaa, pelaajan tulee pelata seksuaalista sisältöä vain sikäli kuin se tuntuu itsestä mukavalta. Sitä ei tarvitse pelata ollenkaan. Epämukavan kohtauksen keskeyttäminen tai siitä poistuminen on suositeltavaa. Siten pelaaja osoittaa kunnioitusta sekä omia rajojaan että kanssapelaajiaan kohtaan.

TARJOAMINEN

Pelaajat ovat erilaisessa taloudellisessa tilanteessa, ja hahmon tilanne voi olla aivan toinen kuin pelaajan. Ingame- ja offgame-tarjoamisen mallintamiseen käytetään mekaniikkaa. Jos hahmo haluaa tarjota muille mutta pelaaja ei tee sitä oikeasti, hahmo sanoo: “Minä tarjoan!” Jos taas pelaaja haluaa tarjota muille pelaajille, hän sanoo: “Minä tarjoan, ihan oikeasti!”

(Mekaniikkaa on käytetty aiemmin ainakin Tuhannen viillon kuolema -larpissa (Pettersson, Hannula & työryhmä 2018)

ERIKOISKYVYT

Harhamamuoto

Hahmo muuttuu harhamamuotoon kahdesta syystä: menettäessään itsehillintänsä (suuttumus, pettymys, viha, riemu, yllätys jne.) tai toisten harhamien tukiessa häntä. Harhamamuoto tarkoittaa ihmistä, jolla on joitakin näkyviä eläimen piirteitä, esim. kynnet, karvoitusta, sarvet, suomut tms.

Muuttuminen pelataan aina metahuoneessa ja merkittävänä kohtauksena, joka vie aikaa ja vaikuttaa hahmon käytökseen ja mielialaan. Sen sijaan osittainen muuttuminen eli ns. läheltä piti -tilanteet voidaan pelata pelin kuluessa missä vain.

Eläimeksi muuttuminen tarkoittaa käytännössä harhaman kuolemaa ja ihmisyyden rajan taakse siirtymistä. Se voi tapahtua pelissä ainoastaan pelinjohdon kanssa etukäteen sovittuna. Tämä pelisisältö on tarkkaan säädeltyä eikä siihen pääsääntöisesti kannata pyrkiä.

Hahmokohtaiset taidot

Hahmojen erikoiskyvyt eivät ole magiaa vaan harhaman omasta eläimestä kumpuavia taitoja. Niitä voivat olla esim. fyysinen voima, laulaminen, sukeltaminen, kyky lennähtää lyhyt matka, piiloutuminen tai hajuaisti. Taidoista neuvotellaan hahmokoordinaattorin kanssa. On hyvä keskittyä taitoihin, joita on helppo pelata. Erikoistaitoja voidaan pelata myös metahuoneessa.

Hahmokohtaiset ominaisuudet

Hahmoilla on myös omasta eläimestä kumpuavia ominaisuuksia, jotka eivät välttämättä ole miellyttäviä tai hyödyllisiä. Tällaisia voivat olla esim. ruoan närppiminen, parveilu, äänekkyys, ominaishaju ja talviunisuus.

Näiden ominaisuuksien tarkoitus on ilmentää eläimen vahvoja käytösmalleja, joiden vastustaminen on harhamalle vaikeaa, jopa mahdotonta. Sekä erikoistaitoja että ominaisuuksia työstetään yhteisessä tapaamisessa hahmoryhmän kanssa.

Palaute

Palautteen antaminen on tapa, jolla tehty työ tulee näkyväksi. Palautteen saaminen auttaa pelinjohtoa ja pelaajia kehittymään. Siksi palautteen antaminen on keskeisen tärkeää. Ihmisen näköisissä pelaajat antavat palautetta pelinjohdolle ja toisilleen ja pelinjohto antaa palautetta pelaajille. Näin tehdään näkyväksi se, että peli syntyy yhteistyössä.

Pelaajille lähetetään pelin jälkeen palautelomake. Pelinjohto lukee palautteen ja lähettää omansa sähköpostilla pelaajille.

Pelin jälkeen kritiikkiä voi antaa vasta muutaman päivän rauhoittumisajan jälkeen. Tästä ohjeistetaan pelaajia tarkemmin. Tuki&turva-tiimiin voi ottaa yhteyttä milloin tahansa.

Pelin dokumentointi

Peleissä on läsnä valokuvaaja Tuomas Puikkonen. Pelistä otettuja kuvia voidaan käyttää pelistä tai suomalaisesta larppaamisesta kertovissa esityksissä tai pelin ja larppaamisen promoamisessa. Pelaajalla on mahdollisuus kieltäytyä kuvatuksi tulemisesta ennen peliä ja saada pelin jälkeen itseään esittävät kuvat pois kuvakokoelmasta ennen kuin se julkaistaan.

Pelinjohto dokumentoi pelintekoprosessia koko sarjan ajan pelisarjan Instagram-kanavalle. Kuvissa esiintyviltä henkilöiltä pyydetään aina lupa kuvan julkaisuun.

Kuvauskäytännöistä ohjeistetaan pelissä tarkemmin.

​​